خدایار خاشع

ساخت بیش از ۲۰ پل بزرگ در کوتاهترین زمان، ارزنده ترین تجربه در ساخت این آزادراه است.

احداث راههای مواصلاتی اعم از آزادراه ها، بزرگراه ها، راه آهن و … یکی از مهمترین شاخصه های توسعه یافتگی در منطقه، وجود شبکه حمل و نقل و جاده های ایمن و مناسب برای دسترسی و ارتباط با سایر مراکز مهم کشور است که به گفته بسیاری از کارشناسان تاثیر این عامل بر رشد و گسترش سایر عوامل توسعه انکار ناپذیر است و زمینه توسعه از جهات مختلف را فراهم می آورد. در این میان بخش خصوصی در همکاری با دولت برای به ثمر رساندن طرح های عمرانی نقش کلیدی ایفا می کند که به راستی با تعامل موثر بین این دو بخش می توان شاهد پیشرفت و توسعه در همه ابعاد، از جمله بعد حمل و نقل کشور بود. آزادراه پل زال – اندیمشک بخشی از شبکه آزادراه ترانزیت شمال – جنوب کشور و عنوان بزرگ ترین پروژه راه سازی مهر ماندگار در استان خوزستان را از آن خود کرده است. در ادامه گفت وگوی ما با نماینده پیمانکار این پروژه را از نظر می گذرانيد:

لطفاً خودتان را معرفی کنید و از سوابق اجرایی تان فعالیت های شرکت بفرمایید؟

خدایار خاشع فارغ التحصیل کارشناسی ارشد از دانشکده فنی دانشگاه تهران هستم در حال حاضر به عنوان معاونت ساخت و توسعه آزادراه های مجموعه شرکت های آباد راهان پارس و آبادراه گستر پارس (سازمان توسعه راه های ایران) فعالیت میکنم. مجموعه ما اکنون به عنوان یکی از فعال ترین مجموعه ها در ساخت راه و خصوصا آزادراه فعالیت می کند و هم اکنون علاوه بر ساخت و بهره برداری دو آزادراه، دو آزادراه در حال ساخت و همچنین سه آزادراه در مرحله تفاهم نامه و قرارداد اوليه دارد.

چند سال است در پروژه های راه سازی فعال هستید و در چه پروژه هایی حضور داشتید؟

من بیش از ۳۰ سال است که در کارهای راه سازی و زیربنایی مشغول به کار هستم و حدود ۱۰ سال است که در ساخت آزادراه فعالیت می کنم و به عنوان مدیر پروژه در ساخت قطعه یک آزادراه ساوه – همدان با شرکت دنا رهساز همکار بودم و اکنون به عنوان معاونت ساخت و توسعه آزادراه های مجموعه شرکت های آبادراهان و آباد راه گستر پارس در ساخت و بهره برداری آزادراه های تهران – پردیس، کربلا ( قطعه دوم ساوه – همدان )، پل زال – اندیمشک و همینطور منجیل – رودبار فعالیت کردم.

در خصوص نحوه حضورتان در این پروژه توضیح دهید و اینکه از چه زمانی وارد این پروژه شديد؟

همان طور که استحضار دارید مناقصه ساخت این آزاد راه در سال ۱۳۸۴ و کلنگ زنی و شروع مقدماتی کار در بهمن ۱۳۸۸ آغاز شد، اما عملیات جدی اجرایی از اواخر سال ۱۳۸۹ که قرارداد طرح ابلاغ گردید شروع شد و من نیز از دی ماه ۱۳۸۹ وارد این پروژه شدم.

مسئولیت شما در این پروژه چیست، توضیح بفرمایید؟

من در دی ماه ۱۳۸۹ به عنوان مدیر پروژه از سوی سرمایه گذار و پیمانکار وارد این پروژه شدم و مسئولیت مدیریت و اجرای پروژه به عهده اینجانب است.

ساخت این آزاد راه چه مدت زمانی طول کشید؟

عملیات اجرایی رسمی این پروژه از اواسط فروردین ماه سال۱۳۹۰ با ابلاغ قرارداد آغاز و مدت رسمی اجرای پروژه در قرارداد ۴۰ ماه است که مقرر بود در مردادماه ۱۳۹۳ به اتمام برسد ولی علیرغم مشکلات بسیار در تأمین منابع مالی پروژه و همین طور رفع مشکلات استملاک و استصال اراضی این پروژه چند ماه زودتر از موعد مقرر به بهره برداری می رسد.

در صورت امکان از قابلیت ها و ظرفیت هایی که در این پروژه به کار گرفته شد بگویید و آیا همه ظرفیت خود را در این پروژه به کار گرفتيد؟

علیرغم اینکه طول این آزاد راه حدود ۴۵ کیلومتر بود ولی به خاطر موقعیت خاص منطقه، مسیر از دره های متعدد و عميق با عمق های بیش از ۴۰ متر عبور می کرد به طوری که ناچار به ساخت بیش از ۱۰ پل بزرگ که ارتفاع بعضی از آنها بیش از ۴۰ متر و طول های آن بیش از ۲۰۰ متر بود شديم و همینطور خاکریزی های با عمق بسیار و ساخت بیش از ۱۲۵ عدد آب رو گردیدیم و در این مسیر بیش از ۱۰ میلیون متر مکعب عملیات خاک برداری که عمدتاً سنگی و انفجاری بود و بیش از ۱۵۰۰ تن مواد ناريه استفاده گردید و به ناچار برای اجرای آن در مدت ۳۰ ماه بیش از ۳۰۰ دستگاه ماشین آلات و بیش از ۱۵۰۰ نفر شبانه روزی کار کردند.

بهره برداری از این طرح چه تاثیراتی در استان خوزستان بر جای خواهد گذاشت؟

به دلایل ذیل محور تهران – اهواز – بندر امام یکی از مهم ترین کریدورهای ارتباطی کشور است و با توجه به اینکه محور زال – اندیمشک یکی از حلقه های مفقوده ارتباط بزرگراهی – آزادراهی این محور است نقش آن پررنگ تر می شود. اولین کریدور آزادراهی شمال جنوب کشور که از بندرانزلی در استان گیلان شروع شده و با عبور از تهران – اراک – خرم آباد – اندیمشک – اهواز به بندرامام خمینی در حاشیه خلیج فارس متصل می گردد، تكمیل شاخه ترانزیت کشور، اتصال پایتخت کشور به استان خوزستان که دارای عظیم ترین ذخایر نفت کشور، بزرگترین حجم آب های سطحی کشور، دارای بزرگترین واحدهای کشت و صنعت و پتروشیمی کشور، دارای مرز مشترک و طولانی با کشور عراق و خلیج فارس است، اتصال شمال و پایتخت کشور به بندر مهم و پر ظرفیت امام خمینی، نزدیک ترین فاصله شمال و پایتخت کشور به خلیج فارس و دریای آزاد است.
گذشته از مسائل فوق همان طور که همه در جریان هستیم استان های غربی کشور خصوصاً خوزستان در جریان جنگ تحمیلی هشت ساله آسیب جدی دیدند و کشور و مردم مدیون اهالی این استان هستند و باید به هر نحو ممکن با اجرای طرح های زیر بنایی در آبادی این استان کوشا باشند و محور قدیم زال – اندیمشک در ۱۰ سال گذشته دارای بیشترین حوادث جاده ای استان خوزستان بوده است و اکنون نیز بخاطر عبور تانکرهای ترانزیت ترافیک بسیار زیادی را متحمل می گردد و با راه اندازی این آزاد راه امید است میزان حوادث جاده ای این محور بسیار کاهش یابد.

پروژه آزادراه پل زال – اندیمشک نسبت سایر پروژه هایی که در آن حضور داشتید از چه تفاوت هایی برخوردار بود؟

همانطور که گفته شد وجود دره های عمیق در مسیر این آزاد راه و لزوم عبور از آنها با پل های بلند و طويل و خاکریزی های مربوطه این پروژه را از سایر پروژه ها متفاوت می نمود.

حضورتان در این پروژه چه تجاربی در اختیار شما قرار داد؟

شاید بی اغراق بتوان گفت ساخت بیش از ۲۰ پل بزرگ در زمان کوتاه بهترین تجربه ساخت این آزاد راه بود، به طوری که عرشه دو دستگاه از این پل ها در دره حسینیه در اواسط این آزادراه با ارتفاع بیش از ۴۰ متر و طول بیش از ۲۰۰ متر در کمتر از پنج ماه ساخته شد که شاید رکوردی در ساخت پل های طره آزاد با دهانه بیش از ۱۰۰ متر در ایران باشد.

اگر بخواهید به کیفیت کار خود در ساخت این آزادراه نمره بدهید، چه نمره ای می دهید و چرا؟

من در تجربه چهار ساله عضو هیئت علمی دانشکده فنی و مهندسی و نمره دادن به خیلی از دانشجویان تجربه کرده ام که دیگران باید به شخص من، مجموعه و همکاران نمره دهند لذا اجازه دهید کارشناسان عزیز این زحمت را متقبل گردند، ولی شاید از اظهار لطف کارشناسان و مسئولین که از پروژه بازدید کردند و رضایت آنها امیدوار باشیم که نمره قابل قبولی خواهیم گرفت.

نظرتان در مورد کار پیمانکاری و یا سرمایه گذاری های نوین بفرمایید و اینکه در آن شرکت خواهید کرد یا خیر؟

من با توجه به این که به عنوان دبیر کمیته شرکتهای سرمایه گذار در ساخت آزادراهها انجمن شرکت های راه سازی ایران نیز انجام وظیفه می کنم در جلسات و کمیته های مختلف در ملاقات با مسئولین گرامی بارها به آسیب شناسی قراردادهای مشارکت در ساخت پروژهای عمرانی بخش راه و شهرسازی پرداخته ام و فکر می کنم نخست باید ظرفیت های قانون قوانین و آیین نامه های موجود که قسمت عمده آن معلق مانده برای پروژه های موجود احیاء و سپس قوانین و آیین نامه های مشارکت در ساخت زیربناها با توجه به شرایط روز و قوانین حاکم بر بازار سرمایه تصویب شود تا امکان جذب سرمایه گذار برای بیش از ۱۰ هزار کیلومتر آزاد راه جدید و مورد نیاز ایجاد گردد. زیرا قوانین موجود بیش از اینکه بر اساس فلسفه سرمایه گذاری باشد به صورت یک صندوق پس انداز است که با رویکرد استفاده از منابع بانک ها تدوین گردیده است و دیگر بانک ها نیز رغبت چندانی به این سرمایه گذاری ندارند لذا بازنگری این قوانین بسیار ضروری است.