حمیدرضا گودرزی فرماندار شهرستان اندیمشک
حمیدرضا گودرزی

اندیمشک، دروازه طلایی ارتباطی استان خوزستان

استان خوزستان به مرکزیت شهر اهواز، پنجمین استان پرجمعیت کشور، از اهمیت و مزایای ویژه ای برخوردار است. این استان در طول هشت سال دفاع مقدس دچار آسیب های جدی و فراوانی شده است، لذا رسیدگی به زیرساختهای حمل و نقل در این استان به نسبت موقعیت استراتژیک آن در منطقه از اهمیت بسیاری برخوردار است. شهرستان اندیمشک در این استان دارای موقعیت ویژه، زمین های خوب کشاورزی، معادن نفت، گاز، سیلیس، گچ، ماسه، آهک و سنگ آهن و جاده ترانزیتی آسفالته و خط راه آهن سراسری اندیمشک به تهران که خوزستان را به مرکز و شمال شرقی ایران پیوند می دهد، است. با افتتاح آزادراه پل زال- اندیمشک، در واقع سانحه خیزترین محور استان خوزستان و مهمترین پروژه شهرستان اندیمشک در حوزه زیرساخت های حمل و نقلی به بهره برداری خواهد رسید.

در خصوص اهمیت افتتاح این پروژه با آقای حمیدرضا گودرزی، فرماندار شهرستان اندیمشک به گفتگو پرداخته ایم.

وضعیت شبکه زیرساخت های حمل و نقل در شهر اندیمشک را چگونه ارزیابی می کنید؟

یکی از ویژگیهای مهم شهرستان اندیمشک وجود زیرساخت های حمل و نقل است هم جاده ترانزیت که با افتتاح آزادراه پل زال – اندیمشک بر اهمیت آن افزوده می شود هم عبور خط آهن تهران – خرمشهر که انديمشک را از حيث حمل و نقل کالاهای تجاری و جابجایی مسافر به یک شهر ویژه به عنوان دروازه طلایی استان خوزستان، تبدیل کرده است و آینده درخشان شهرستان اندیمشک کاملا محسوس و امیدوار کننده است.

مزایای احداث و بهره برداری از آزادراه پل زال – اندیمشک برای شهر اندیمشک را در چه مواردی می دانید؟

کاهش میزان تصادفات، کم شدن فاصله با استان لرستان و به تبع آن با مرکز کشور و تهران، افزایش ضریب امنیت در منطقه، رشد اقتصادی بیشتر و… از جمله مزایای احداث آزاد راه پل زال – اندیمشک است.

پروژه های در دست احداث این شهر شامل چه مواردی است؟

از جمله پروژه های در دست احداث اندیمشک که با تکمیل و افتتاح آنها چهره شهرستان در منطقه متحول خواهد شد عبارتند از: پروژه ملی – استانی تقاطع غیرهمسطح میدان بسیج که موجب کاستن از بار ترافیکی شهرستان می شود همچنین پروژه جاده شهر بیدروبه امامزاده احمد که با تکمیل آن انشاء اله خدمتی بی نظیر به محرومترین منطقه در نقاط گرمسیری و جامعه روستایی و عشایری ارائه خواهد شد.

چه انتظاری از توسعه زیرساخت های حمل و نقل در شهر اندیمشک دارید؟

با عنایت به گستردگی عملکرد این وزارتخانه در بخش های راه، راه آهن، فرودگاه، مسکن و عدم تناسب اعتبارات مورد نیاز ابلاغی به طور کلی شاخص های عملکردی وزارت راه و شهرسازی مناسب است. امروزه احداث جاده و آزادراه فقط توجیه اقتصادی ندارد بلکه با توجه به گستردگی و پیچیدگی جامعه و زندگی اجتماعی، ساخت آزادراه از حيث سیاسی و فرهنگی تأثیر فراوانی در کشور خواهد داشت. زیرا در صورت نیاز با توجه به سرعت عمل در تردد و مجزا بودن خطوط رفت و برگشت و نبود تقاطع همسطح در مسیر شاهد افزایش سرعت تا ۱۳۰ کیلومتر در ساعت خواهیم بود و اگر کشور با مساله بحران مواجه شود آزادراه می تواند در مدیریت بحران، جابجایی نیروی نظامی، بار و مسافر نقش به سزایی ایفاد کند. با توجه به ارزشمند بودن وقت، مسیر استاندارد آزادراه می تواند عامل مهمی در صرفه جویی در زمان سفر محسوب شود.

در پایان اگر نکته ای نیاز است که عنوان شود بفرمایید؟

امیدوارم با بذل توجه مقام عالی وزارت راه و شهرسازی به استان خوزستان و افزایش اعتبارات ملی استان و مشارکت بخش خصوصی شاخص های بخش های راه و شهرسازی از قبیل شاخص تراكم آزادراهها افزایش یابد. همچنین امیدوارم با مدیریت صحیح و در نظر گرفتن یک برنامه جامع موضوع کاهش تصادفات در این استان و شهر اندیمشک بررسی و برنامه ریزی صحیح برای آن صورت گیرد. در پایان از وزیر محترم راه و شهرسازی که توجه ویژه ای به این امر مبذول داشته است و از شرکت پیمانکار و مشاور در احداث این آزادراه تشکر و قدردانی می کنم. همچنین از پیگیری های مجدانه نماینده شهر اندیمشک نیز در این زمینه کمال تشکر را دارم.